Pages

9.06.2010

Telefon Awam

Kalau 10-15 tahun lepas, telefon yang selalu kita guna kalau kat luar pasti la telefon awam. Kat rumah sah-sah dah ada telefon Telekom tu kan. So bila gi shopping pastu tiba-tiba lupa milo ada lagi ke tak kat rumah, harus la melilau cari telefon awam nak call rumah tanya milo ada lagi ke tak. Tu pun nasib baik kalau ada orang kat rumah la kan.

Masa tu pun dah wujud telefon bimbit. Memang betul-betul bimbit macam handbag la sebab tak leh masuk poket cam handphone zaman sekarang ni. Saiz besar gedabak sampaikan kalau baling anjing konpem anjing tu biol langsung lupa kenapa dia kejar kita. Ni orang cakap la kan. Aku tak pernah test baling anjing ngan handphone sebab takde handphone masa tu. So handphone dulu-dulu ni memang multi-function sebab selain boleh guna untuk call, terima call, boleh jugak jadi penyelamat kalau terdesak. Hehehe

Handphone besar gedabak multi-fungsi (Sumber: selangor2u.com)

Dan jangan lupa, bagi yang tak mampu nak miliki handphone ni boleh la beli botol air design handphone ni. Memang aku pun ada botol air handphone ni masa tadika dulu.  Memang sejibik macam handphone kat atas ni cuma kaler pink. Antenna tu straw so boleh slurp-slurp time kelas cikgu tak perasan. Air pun tak tumpah. Efisien giler!

So, berbalik pada telefon awam ni. Setelah handphone berevolusi dari saiz gajah ke saiz anak kucing ni, aku memang dah lama giler tak guna telefon awam ni kan. Punya la berlagak. Dulu masa 1st sem kat UTM hari-hari call rumah pakai public phone sebab takde handphone. Tapi masa tu untung sebab ada satu public phone yang pakai kad ni kurang siuman. So kami boleh call rumah di Terengganu dari Johor cakap lama giler sampai habis tanya kabar kucing-kucing kat rumah tapi duit gerak dalam singgit dua je. Untung siot! So time tu memang aku beli uniphone card tu.

Dah masuk sem 2, dah beli handphone hasil duit PTPTN. So tiada lagi zaman public phone sejak dari itu. Kita clash! Sian public phone. Semakin dilupakan. Kadang-kadang ada booth je. Telefonnya takde. So boleh la berteduh di kala hujan panas. Atau menunggu awek/pakwe nak gi dating. 

Satu pagi nak gi kerja, masa stop kat traffic light aku terpandang public phone tepi jalan tu. Dalam hati terdetik, "Ada lagi ke orang guna public phone ni..?" Agak kerek jugak persoalan tu tapi aku takde la tanya sape-sape lepas tu. So soalan tu berlalu begitu saja..
Public phone yang dah clash ngan aku.
Dua tiga hari lepas tu, aku temankan adik aku, Ayie pergi interview kat AgroBank Dungun. So aku ambik cuti hari tu dan pagi-pagi dah gerak ke Dungun. Dalam kereta macam biasa la borak-borak, layan perasaan dengar lagu. Godek-godek handphone bateri dah oren. Nyaris nak merah dah. Adoi.. lupa pulak nak cas semalam. Bateri tu dah kong. Maklumla, dah 5 tahun berkhidmat ngan aku.

SE k500i aku yang berjasa semenjak 5 tahun lepas T_T

Ayie start interview kul 10.30am. Orang ketiga sampai tapi tiba-tiba arrangement interview ikut alphabet pulak. Harus la kami yang initial W ni jatuh ke tangga tercorot. Tak pasal-pasal orang yang datang kemudian dapat masuk interview dulu sebab nama kat atas. Kambing betul.

Akhirnya Ayie interview dah kul 12 dah. 12.30 siap and terus gerak balik. Terus pikap Irah kat sekolah. Ngam-ngam sampai kul 2. Angah balik kul 2.45 so ada masa tu aku pergi ASB jap. Masa tu bateri handphone dah nyawa-nyawa ikan sebab dah call rumah, call abah cakap interview dah abis, dah nak gerak balik. 
Sampai ASB, Ayie turunkan je depan tu sebab tak leh park kat situ. Mulanya pikir nak turun sorang je sekali Irah pun turun sekali. So ok la ada orang temankan. Kami pun pegi la ASB. Setel semua SMS Ayie nak bagitau dah siap, tunggu kat mana. Dah taip-taip pastu tekan send tiba-tiba tak send pulak. Eh, apsal pulak? Try lagi sekali langsung padam. DAH ABIS BATERI!!!

Hadoi... Irah sah-sah la tak bawak handphone gi sekolah. Cemane nak bagitau Ayie ni??? Aku ni dah la spesis tak hafal nombor. No plat kereta pun aku tak ingat. Ingat huruf-huruf kat depan je. Inikan pulak nombor handphone 10 digit! Mampos!

Tapi memang nasib baik la si Irah ikut aku gi ASB. Dia ni hafal semua no kami satu rumah. So dia ingat la no Ayie. Kami pun ternampak public phone kat seberang jalan. Apa lagi, melintas macam anak ayam berlari-lari pergi ke public phone depan tu.

Bukak purse syiling cukup makan je ada 20sen. So terus la dail no Ayie. Ayie pun jawab.

Aku: Ayie, Kak Noni ni.
Ayie: Ok
Aku: Kak Noni ada kat... 
Tetiba aku teringat soalan kerek aku 2-3hari sebelum tu pastu aku dah tak leh sambung cakap nak bagitau kitorang kat mana. Terus aku gelak macam orang jakun 1st time guna telefon. Memang gelak sampai perut senak wei)
Aku: Kak Noni kat.. warghahahahahhahahahhahahahhahahahha!!! (Gelak tak abis-abis sambil tekan perut)
Ayie: Ada katne??

Sebab dah tak leh nak sambung cakap, aku suruh Irah yang sambung. Minah ni dari tadi duk gelakkan aku. Bila time dia cakap ngan Ayie, benda sama cam aku. (Tu la.. Ko gelakkan lagi kakak ko ni.. hambik kau!) Dia pun gelak jugak. Dalam hati duk risau duit tak cukup. Akhirnya Irah berjaya jugak cakap kami tunggu katne. Hadoi.. azab betul nak cakap kitorang kat mana.

Lepas tu kembali melintas jalan seperti anak ayam berlari-lari. Dah sampai destinasi menunggu sambung gelak ngan Irah sampai terduduk-duduk. Time ni memang dah tak peduli orang lalu lalang. Lantak la korang nak cakap apa kat kitorang. Mesti orang cakap tak senonoh betul budak-budak ni gelak sakan tepi jalan macam kat rumah sendiri. Hadoiii

Bila dah dalam kereta, aku certa la kat Ayie ngan Irah pasal soalan kerek aku tu. Terus kena kutuk ngan dorang sebab aku kerek sangat. Angah pun cakap PADAN MUKA KAU. SAPE SURUH EKSEN SANGAT?!

Maka, moral of the story, jangan la kita lupa diri dan berlagak dengan apa yang kita ada sekarang. Walau pakai handphone canggih ada GPS bagai, pakai postpaid dan takde masalah kredit abis, kalau HANDPHONE KAU TAKDE BATERI semua tu sampah belaka! Ko akan terkedek-kedek cari public phone, selongkar beg cari syiling guna public phone jugak. Tapi kalau yang jenis muka tebal dan menjaga martabat, mungkin korang akan pinjam handphone kawan-kawan hantar SMS. Tapi kalau sorang-sorang tak ke haru?



OppsieDoppsie: Aku dah rujuk semula dengan public phone.


Terkena,

4 comments:

Long said...

nonie.....

moral of the story, no phone yang penting2 kena hafal ataupun tulis dalam buku kecik 555......

hidup public phone! skrg bukan lagi bawah tanggungjawab TM.....
so kalau nak guna public phone tapi rosak, janganlah komplen kpd TM yer...

wanyusnira said...

Alamak! Wakil TM dah bersuara!!

hehe.. tu la Long. Lupa nak selit lagi satu moral of the story kat situ, HAFAL NO PENTING!

Pasni kena la selit buku tepon kat dalam beg bawak pegi kemana saje. Bila dah hi-tech ni sume nak pakai robot ini la padahnya. Huhu

nadiah said...

huhu. wah siap org TELEKOM komen tu.

tula kan, penting la hafal no phone ni. emm mujurla mase tu, irah ade, kalu tak, mahu duk menunggu je noni nt. ayie duk tgu noni, noni duk tgu ayie smpai sudah. haha.

wanyusnira said...

kuikuikui.. kalo irah takde jawabnya kena divert call ke rumah suh bagitau ayie noni tunggu kat ne. huhu